De sopraan Nienke Oostenrijk behaalde eerst haar doctoraalexamen geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen alvorens aan haar zangopleiding aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam te beginnen. Zij studeerde bij Margreet Honig, Cora Canne Meijer, Arleen Auger en volgde masterclasses bij Elly Ameling en Robert Holl.

Nienke Oostenrijk is een veelgevraagd concertsoliste. Met dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Jac van Steen, John Nelson, Jos van Veldhoven en Jan-Willem de Vriend was zij vele malen te horen in Bach’s Matthäus en Johannes Passie, alsmede zijn Weihnachtsoratorium, het Requiem, de Mis in c en het Davide penitente van Mozart, het Stabat Mater van Pergolesi en de Messiah van Händel. Ook soleerde zij bij de Berliner Singakademie o.l.v. Achim Zimmermann in het Konzerthaus Berlin.

Het opera-repertoire van Nienke Oostenrijk omvat meerdere rollen uit het stemvak voor hoge sopraan. In de




In april 2004 leverde Nienke een muzikale bijdrage aan het huwelijk van Prins Friso en Prinses Mabel in de Oude Kerk te Delft, met de aria ‘Magna Res est Amor’ van Hendrik Andriessen. In november 2005 zong Nienke ter gelegenheid van het Zilveren Regeringsjubileum voor Koningin Beatrix in de Gothische Zaal van de Raad van State.

Afgelopen jaren heeft zij veel samengewerkt met Wiecher Mandemaker en Barend Schuurman in het kader van de Bach cantate uitvoeringen in de Laurenskerk te Rotterdam. Ook was zij regelmatig te horen en te zien op radio en televisie in programma’s als de Tiende van Tijl, De Klassieken en het Avondconcert op radio 4.

Nienke haar passie voor kamermuziek en liedrecitals uit zich in een veelheid van concerten die zij in wisselende samenstellingen geeft, onder meer met haar zus Pauline en de pianistes Marianne Boer en Laura de Lange.






jaren negentig vertolkte zij onder meer Konstanze in Mozart’s Die Entführung aus dem Serail in het Theater van Erfurt, Pamina in Mozart’s Die Zauberflöte, Sophie in Strauss’ Der Rosenkavalier en Tebaldo in Verdi’s Don Carlos, met dirigenten als Kees Bakels, Marc Soustrot, Friedrich Haider en Carlo Rizzi. Met het Orchestre de Picardie onder leiding van Nicholas Milton zong zij recent de Scena di Berenice van zowel J. Haydn als van C.W. Gluck.

De cd “Bach aria’s voor sopraan en hobo”, die zij maakte met haar zus Pauline, werd in de pers geprezen vanwege de stijlvastheid en virtuositeit van uitvoering en werd in 2012 genomineerd voor een Edison. De opname van de compositie En Hollande van Leo Samama, tezamen met het Daniël Kwartet, werd door Luister met een 10 beoordeeld. Voorts is Nienke Oostenrijk te horen met het Residentie Orkest, onder leiding van Matthias Bamert, in de Mis in As van Verhulst. Deze uitvoering op cd en haar solistische bijdragen werden zowel in de landelijke pers als in het gerenommeerde tijdschrift Grammophone lovend besproken.